Kan Intelligent Automation in de toekomst banen kosten?Een belangrijke vraag die veelal wordt gesteld met betrekking tot Intelligent Automation heeft te maken met het jobaanbod. Voor menig aantal mensen geldt dat ze vrezen op hun werk vervangen te zullen worden door een robot. Dat is een angst die eigenlijk helemaal nergens voor nodig is. Toch is het zo dat ze compleet normaal is. We hebben dit eigenlijk altijd al gezien telkens wanneer er een nieuwe technologie op de markt wordt gelanceerd. Een vergelijkbare vrees zagen we in het verleden bijvoorbeeld ook reeds bij andere technologieën zoals bijvoorbeeld het internet, artificiële intelligentie en ga zo maar door. Toch heeft de komst van al deze verschillende vernieuwingen uiteindelijk alleen maar geleid tot het ontstaan van meer jobs. Voor Intelligent Automation geldt dat dit precies hetzelfde is. De vrees voor een beperkter jobaanbod is dan ook nergens voor nodig. Een prima oplossing voor saai en repetitief werkEigenlijk kunnen we in de praktijk stellen dat Robotic Process Automation niets anders doet dan ondersteuning bieden binnen de structuur waar ondernemingen over beschikken. Voor de zogenaamde RPA-bots geldt op moment van schrijven reeds dat ze erin slagen om wereldwijd verschillende bedrijven te helpen bij het uitvoeren van niet alleen saai, maar bovendien ook veelal sterk repetitief werk. Dit brengt zowel voor werknemers als voor werkgevers interessante voordelen met zich mee, namelijk:
We hebben door de jaren heen gezien hoe heel wat personeelsleden dagelijks druk in de weer waren met het overtypen van data uit bijvoorbeeld Excel bestanden naar ERP systemen. Dergelijk personeel kan tegenwoordig worden ingezet om de behoeften waar klanten over beschikken veel beter te kunnen identificeren. Op deze manier wordt het mogelijk gemaakt om de producten beter op de wensen van de klant(en) af te stemmen. Het spreekt voor zich dat het toepassen van Robotic Process Automation zo meteen een belangrijke meerwaarde kan betekenen op concurrentieel vlak. Het risico op potentieel dure fouten kan worden teruggedrongenIn eerste instantie kan Intelligent Automation dus duidelijk zorgen voor een verbetering van de tevredenheid van de werknemers die werkzaam zijn voor een bepaalde onderneming. Dat is echter niet alles. Bovendien kunnen we namelijk ook stellen dat heel wat dure fouten die anders frequent voorkomen op deze manier teruggedrongen kunnen worden. Voor robots geldt dat ze veel minder tot eigenlijk geen fouten maken. Op deze manier worden verschillende risico’s uitgeschakeld. Daarnaast kan er ook veel sneller tegemoet worden gekomen aan de eisen van bijvoorbeeld wet- en regelgevers. Wat dit betreft wordt duidelijk dat ook de flexibiliteit van de onderneming kan worden verbeterd. Ook een aanpassing aan nieuwe marktomstandigheden zou zo namelijk perfect kunnen worden gerealiseerd. Ook dit is iets waar heel wat bedrijven naar snakken. Ook binnen jouw onderneming aan de slag gaan met Robotic Process Automation?Ben jij ook geïnteresseerd om binnen jouw onderneming aan de slag te gaan met Robotic Process Automation? In dat geval zal je in eerste instantie de bedrijfsprocessen in beeld willen brengen. Op die manier is het namelijk het efficiëntst mogelijk om de processen die over het hoogste potentieel beschikken er tussenuit te pikken. Van deze processen zal daarna een soort van procesdocument worden gemaakt. Dit gebeurt door een business analist. Wanneer dit achter de rug is kan een ontwikkelaar vervolgens beginnen met het bouwen van het vereiste proces. Het vergt even wat voorbereiding, maar de meerwaarde waar RPA voor kan zorgen zal snel duidelijk worden.
|