basisboek marketingcommunicatie Merken kiezen steeds vaker voor niche-bloggers voor advertentiecampagnes, niet voor beroemdheden: het is goedkoper en effectiever. Het publiek is loyaler aan dergelijke accounts, er zijn minder concurrenten en de ROI is hoger. Waarom merken dol zijn op micro-influencers Samenwerking met populaire bloggers (vanaf 500 duizend abonnees) vereist aanzienlijke advertentiebudgetten, maar garandeert geen hoge verkopen. Micro-influencers worden een nieuw advertentieplatform op Instagram – de meeste merken die in 2018 zijn onderzocht door de Association of National Advertisers (ANA) werken bijvoorbeeld het liefst met bloggers in de categorie van 25 duizend tot 100 duizend abonnees. Vertrouwd door abonnees Niche-bloggers worden eerder vertrouwd. Vertrouwen verhoogt op zijn beurt de betrokkenheid en heeft invloed op merkherinnering: in tegenstelling tot advertenties van beroemdheden, werken berichten in de media als mond-tot-mondreclame. Een studie van Markerly, die ongeveer 2 miljoen Instagram-volgers bestudeerde, toonde aan dat het aantal abonnees omgekeerd evenredig is met het niveau van publieksbetrokkenheid: hoe meer mensen zich abonneren op een account, hoe minder hun percentage op de een of andere manier interactie zal hebben met posts. Dit komt voornamelijk door de heterogeniteit van het publiek van grote bloggers: als het leven van Instagram-beroemdheden door miljoenen wordt gevolgd, maar slechts 5% van hen is geïnteresseerd in hockey, dan zal een themapost over nieuwe skates geen reactie veroorzaken. In tegenstelling tot beroemdheden, hebben niche-bloggers de neiging om actuele of zelfs deskundige inhoud te maken door zichzelf te omringen met een publiek met duidelijke interesses en vragen. Met hetzelfde voorbeeld van hetzelfde hockey betekent dit dat in een kleine blog van een amateuratleet een bericht over nieuwe skates relatief meer interesse zal wekken en uiteindelijk de abonnee ertoe zal brengen te kopen “op aanbeveling van die man van Instagram”. Dit wordt bevestigd door een onderzoek van marketingbedrijf Pardot, waaruit blijkt dat 82% van de abonnees van nichebloggers bereid zijn naar hun aanbevelingen te luisteren. Algoritmen zijn er dol op In 2016 veranderde Instagram het principe van het vormen van de nieuwsfeed: de chronologische volgorde werd vervangen door Facebook-algoritmen die aandacht schenken aan de engagement-index (in mei 2018 kondigde Instagram de intentie aan om een nieuwe posts-knop aan de interface toe te voegen, maar standaard wordt de feed nog steeds gevormd door algoritmen ). Om fraude en “junk” -inhoud te bestrijden, begon de applicatie niet alleen het aantal, maar ook de activiteit van abonnees te controleren. Grote Instagram-bloggers begonnen het bereik te verliezen, terwijl niche-bloggers integendeel begonnen te groeien: ze komen vaak in het gedeelte met aanbevelingen en vervolgens in het gezichtsveld van grote adverteerders. Het is niet duur De prijs van een bericht van micro-influencers varieert van … tot; …, wat vele malen lager is dan die van beroemdheden – hun prijskaartje begint bij ….. Trouwens, niet alle nicheschrijvers vragen om geld voor samenwerking – interessant Blogger-producten of -diensten kunnen ook zijn werk compenseren. Bovendien komen dergelijke auteurs in de meeste gevallen overeen alleen reclame te maken voor goederen die voor hen en hun abonnees interessant zijn. En merkveilig Als u adverteert op beroemdheden op Instagram, en kort daarna de auteur van de post in een schandaal komt, kan uw merk ook lijden – grote merken hebben al lang geleerd om op dergelijke incidenten te reageren door openbare reclamecontracten terug te roepen. Kleinere bloggers, alleen bekend onder hun kleine abonneebestand, hoeven in de meeste gevallen geen mediaschandaal te verwachten – ze staan niet constant onder de loep van de roddelbladen. Een merk wordt alleen blootgesteld aan imago-risico als het in de context van een conflict is. Hoe u de blogger kiest die bij u past Zoek iemand die in het onderwerp zit Vraag klanten welke bloggers ze volgen. Verken profielgemeenschappen op sociale media. Vergeet de interne mogelijkheden van Instagram niet: bekijk van tijd tot tijd het gedeelte “aanbevolen” en stel soortgelijke blogger-accounts voor. Zorg ervoor dat je je volgers controleert – misschien heb je al een invloedrijke fan onder hen. Sommige merken kiezen ervoor om hun eigen bloggers te koesteren in plaats van ze op te zoeken. MARKETINGPLATFORMS VOOR WERK MET BLOGGERS Insense, LabelUp, Epicstars, GetBlogger, HYPR Je stelt voor het platform een briefing samen om te bepalen welke bloggers het beste bij jouw verzoek passen. Verdere geïnteresseerde auteurs zullen het aanbod accepteren, de prijs en voorwaarden bepalen. BEOORDELINGSDIENSTEN LiveDune, Popsters Ze werken als een zoekmachine met tools die het publiek van een blogger kunnen analyseren. Het volstaat om de nodige zoekkenmerken in te stellen en de benodigde bloggers te selecteren uit de aangeboden rating. Beoordeel uw account Let op het aantal advertenties in uw account: hoe minder, hoe beter voor u. Het is winstgevender om de eerste adverteerder te zijn, ook al is het van een niet erg bekende auteur, dan een van de vele gepromote, waarbij het publiek reclameposten niet meer zo effectief waarneemt. Zorg ervoor dat de blogger een actief account heeft en vaak genoeg nieuwe berichten plaatst. Dit is essentieel om de betrokkenheid van het publiek te behouden. De aanbevolen frequentie is 1-2 berichten per dag. Controleer de verhouding van het aantal likes en abonnees. Een te lage score met een hoge waarschijnlijkheid betekent dat abonnees worden bedrogen. Voor elk onderwerp is de indicator anders, dus neem gewoon 10 willekeurige bloggers in uw branche, bereken de gemiddelde verhouding voor hun berichten – en u kunt erachter komen welk percentage optimaal is. Wat is het volgende Een paar tips – zodat alles vlot verloopt, volgens de wensen van de adverteerder en op tijd (en dat bloggers jou kiezen uit alle klanten). Bloggers zijn mensen die op dezelfde manier aan uw merk werken als u aan het uwe, dus communiceer met hen op gelijke voet. Wees zo transparant mogelijk en druk je wensen duidelijk uit. Een blogger die uw doelen begrijpt, zal het gemakkelijker vinden om inhoud te maken die bij u past. Betaal billijk voor werk – Compensatie moet altijd overeenkomen met de geleverde inspanning. Bouw persoonlijke relaties op. Nodig je bloggers uit voor evenementen, geef ze cadeaus, ontdek wat ze met hun account willen bereiken en help ze daarbij.
|
https://marketingbook.shop/ |